Thursday, October 21, 2010

Tidak mudah mendidik manusia

Hurm..ok, aku dh semakin mendekati perkatan "i'm giving up"...
Stress bila ape yg di ajar tidak mendapat tempat di hati pelajar2. Penat menjerit dan membebel tapi hanyalah sebagai angin lalu di telinga budak2. Rasa muak kerana harus mengulang perkara yang sama setiap hari untuk mengingatkan murid2 tentang apa yang boleh dan apa yang tak boleh. Letih apabila cikgu saja yang beria suruh murid belajar dan bersedia untuk peperiksaan tapi yang murid bagi hanyalah dakwat merah pada markah mereka. Tak larat nak dengar guru besar membebel bila keputusan murid2 merudum. Penat untuk memikirkan solusi untuk semua permasalahan murid dari segi sikap, kebajikan sehinggalah ke akademik.. Lemas apabila harus membuat keputusan yang cepat dan tepat apabila murid membuat peragai.. wahai murid, tolong lah jadi manusia~~

TUHAN..bagi aku kekuatan dan taufiq hidayah untuk aku terus bertahan =)

4 comments:

apistakkisah said...

Dont Think too much about it makcik :) Do what ever you can and then Tawakkal :) InsyaAllah...maybe lambat budak-budak tu dapat...mungkin bukan tahun ni, tahun depan :) GO AIN GO!

udienjai said...

hei makcik,

life is never going easy. kan kita dah selalu cakap, hidup ni mmg tak adil. tapi sampai bila tahap ketidakadilan tu akan terus berlangsung? selagi kita merasakan yang atas itu tak adil, dan di bawah juga tak adil.

betul cakap apis whoever kat atas ni, semua yg kau buat skg ni kita takkan nampak hasilnya. tp percayalah, bukan semua good thing happens sejebuk sekelip mata camtu jer. every cloud has a silver lining!

u go for it, ikhlas ikhlas ikhlas. Dan hasilnya insyAllah ada janjinya. Bukan sekarang, mungkin bukan esok, nanti.. suatu masa nanti. Kau tak tau, aku tak tau, kita tak tau. Tapi percayalah.

cheers! *hugs*

Atikah J@ilan! said...

sabar...
mmg satu tahap kita xtahan ngan ujian dunia..tp Allah bagi sbb nak sedarkn kita..
kan ko gak y slalu ckp, mgkn ko jd ckgu sbb ko nakal ngan ckgu dulu...hahaha(sje nak igtkan ayt bengong ko tu)
you just perfect in your way!!
be strong c's..
ur profesion is one of the most incredible thing in this world..
u can make people to be what you want..
she can be an engineer by ur teachg, be a professsor by u..
u will glad to be a teacher one day soon..cheer up,honey..

aiNJai said...

thanks guys.. u all did cheer me up!! huhu...
go ain go!