Wednesday, August 5, 2009

irfan, danish dan damia....


tiba2 aku sgt rinduakn budk2 3 org ni: irfan, danish & damia..

mak aku mmg seorg suri rumah yg berjaya + baby sitter yg profesional. so, dia dh lama dh jaga baby2 ni. sejak aku skolah rendh lagi kot (tak bape ingat)...tapi semua baby yg mak jaga ialah anak2 cikgu merangkap kwn2 abah aku.

the latest & yg ada simpanan gmbar ialah mereka ber-3 ni. diorang memanggil mak aku "mak" dan abah aku "abah jai"









yg kat sblah kiri ni irfan & sebelah kanan ni danish. mereka adlh adik beradik kandung seibu sebapa yek. jarak umur hanyalah setahun sebulan shj. kedua-dua mereka ni jenis yg agak gembeng (suka menangis) ms diorg baby. so, agak rumit sket nk jg diorg ni. pantang tinggal, melalak la mereka. tapi, ble dh besar sket, diorg ok jek.. kalau nk tdo, mst dlm buai. "no buai no tdo aa mak"..kalau nk compare diorg ni, adik lebih brutal dr abg. abang ni kememeh sket..kalau tak dpt ape yg dia nk, comfirm mlalak dgn yg volume yg kuat. pantang nmpak adik dia pegang brg, mst dia nk jugak. pastu, mcm2 tektik la yg dia guna utk dptkan brg dr adk dia tu. adk dia plak, kdg2 rilex jek dia bg brg dia. tp awas, kdg2 dia berlakon jek. ble line clear, dia pon membals dendam dgn menggigit @ menghempuk abg nya. ape lagi..nangis smp bergegar la rumah mak, irfan oiiii...
haha...tapi mmg sronok tgk diorg membesar. mcm2 kerenah... kalau diorg dtg, riuh. tapi ble diorg takde, alahai....sunyi nya rumah...
skrg mak dh tak jaga diorg lagi. diorg dh blk n9 (kg umi & abah diorg). so digantikan lah dgn baby baru ni....







damia atau nama sebenarnya nur damia batrisya (btol ke k.ain eja nama damia ni?) baru berumur 7 bulan. mmg baby yg senang utk di jaga. kacukan pahang (sebelah ibu) dan penang (sebelah ayah). haha.... kalau dh ngantok, boley tdo di mana2 saja. nangis pon pelan jek (sesuai dgn seorang girl yek).
last week aku balik, dia baru baik demam. so, agak merengek sket la. tdo pon tak bape nyenyak. tak bley nk tgk org berbaring sket. kne layan dia jek. aduh....k.ain tak bley tdo tau damia! asal aku nk letak kepala kat atas bantal jek, ha...stat la dia nk nangis. dh la aku ni pent (ddk dlm bus 12 jam...haha) dia plak dengki aku nk tdo.. damia alergic dgn susu lembu. so, sebarag makanan berasaskan susu lembu dia tak bley mkn. perut dia akan kembung or lebih teruk bley demam. kesian ko damia... so, skrg dia hanya boley minum susu soya saje... ms dia berumur 3-4 bulan, dia sgt peramah. kejenya nk berborak jek. nenek & makcik2 aku yg 1st time jmp dia pon bley rindu dibuatnya dgn mulut dia yg byk berceloteh itu....tapi bila dh beso sket, dia jd pendiam. tak byk ckp...apehal eh damia? nenek pesn suh diam ek kalau kat rumah org?

so, rumah aku tak penah sunyi dgn tangisan seorang baby sejak berbelas tahun kebelakangan ini...tapi rasanya, damia maybe baby terakhir yg mak jaga kot. aku pon tak mau la kasi mak jaga baby lg. penat sey.. lgpon mak dh tua (kurang sopan ke?) & aku pon nk keje dh taun dpn. so, nk kasi mak relax2 je la lps ni...bley la mak tanam2 pokok bunga ke, tanam pokok cili ke ape ke kan...haha.... or ikut abah pegi cycling. ha...ye, bley la mak practise bawak basikal ble dh tak jg damia nnt. pastu bley join group gagak hitam abah menjelajah johor naik basikal..kui33.. (melampau ke gurauan aku ni?)

ha...itu sajala....sekian...





4 comments:

Ain said...

salam...kids ni dialah penghibur dan dialah yang menghuru harakan keadaan..

LeE said...

so cute!!! not u..but the babies...he3..

Anonymous said...

darmish n damia..kembar x seiras ek??

pandangan pertama said...

ain mmg suka cite psl dak2 ni...walaupun ak x penah jumpa,cam da knl lama je ngan diorang..