Saturday, August 15, 2009

IQ vs EQ

aku baru jek balik dari ESQ Training Preview kat Perdana Resort. sedikit terkesan dengan kata2 bapak Andi yg berasal dr Jakarta itu... banyak benda yg boley kita jadikan peringatan untuk diri sendiri tentang betapa kita selalu leka dan alpa untuk yakin bahawa ALLAH itu maha melihat setiap perbuatan di setiap saat.

dalam preview tu jugak, dia ada tunjukkan bebrapa research tentang perkara2 penting utk menjadi manusia yg berjaya. perlu ada 3 bahan ni:

1. skill
2. knowledge
3. attitude

kajian menunjukkan sebnyak 10-15 pratus orang dibuang kerje kerana kurangnya skills dan knowledge tapi sebanyak 80-90 pratus orang dibuang kerja kerana kurangnya akhlak dan attitude. oleh itu, kita hanyalah memerlukan 10-15 pratus shja ilmu dan skill dlm hidup dan slebihnya bergantung kepada akhlak dan keperibadian untuk mencipta kejayaan. cuba kita kaitkan dengan situasi di sekolah. apa yg diajar di sekolah? rata-rata guru mengajar hanya kemahiran2 dan ilmu2 akademikl kepada anak2 murid. namun, berapa ramai yang menyuburkan jiwa dan rohani anak2 murid? jika student mendapat 5A dlm UPSR, kita dh anggap mereka sebagai berjaya. namum, berapa percent sgt kejayaan itu? tdk lebih 20% jika akhlak mereka tidak sempurna!

benda yg aku mgarut2 kan ni mudah jek actually. utk brjaya, IQ & EQ perlu ada. carilah sebanyak mana ilmu yg boleh dicari namun, bertindaklah berdasarkan EQ yang tinggi kerana EQ membenarkan manusia utk bertindk dgn lebih rasional dibantu dgn IQ yang pintar.

tahap yang paling tggi dalm mencapai kebahagiaan dan ketenangan dlm hidup ialah SQ iaitu spiritual quation. spiritual inilah yang mengukur sejauh mana kita mengenal diri sendiri dan yang MAHA Pencipta. hanya dengan keimanan dan keyakinan yang tinggi bahawa ALLAH itu wujud dan setiap sesuatu itu takkan terhalang dari pengetahuan-NYA, hati akan menjadi tenang dan damai. sesungguhnya, kita sering resah dan gelisah kerana mungkin, kita kurang menghayati dan mengingati-NYA, ALLAH yang Maha Besar. wallahualam....

3 comments:

Ain said...

wah3 ain...cepatnya post. baru balik trus post baru... tahniah sebb dah pi preview ESQ. at least tau camner ESQ kan... ko gak dah jadi sgt kritikal sebab dah boleh reflect ngan pengalamn sekolah dan sintesis... tabik r..papepun, aku setuju ngan pe yang ko post. IQ sahaja xcukup. IQ dan EQ juga xmemadai... kita akan lebih berjaya jika kita mempunyai 1Q, EQ dan SQ..

aiNJai said...

mak aiii..
lajunya ko komen post aku ni..hehe...

apistakkisah said...

sedihnya...terasa diri sangat teruk :( jahat dan sangat teruk....macam mana nak sampai tahap yang btinggi tu...huhuhuhu... :(