Thursday, August 13, 2009

guru kerja mcm buruh/ pengembala????

tadi aku p jumpa dentist (marilah kita jaga kesehatan gg b4 terlambat)
then..dia tny aku apsl aku jd cikgu..
soalan yg aku dh tak nk jwp dh.. (akan mengingat kan aku akan peristiwa2 sedey 5 taun lalu)
"long story doc" aku jwp..
"awak minat ke?" i kept silent smbil memasukkan duit baki dlm purse..mals nk jwp!!!
aku cpt2 nk kuar ble dia buat 1 call.
tak sempat aku nk bukak pintu, dia ckp lagi...sah, mmg dia nk berbork dgn aku psl ni..

"awak tau tak keje ckgu ni mcm org kerja buruh?"
"stuju"
"kerja mcm kembala kambing & lembu..kelas takde air-cond"
aku mengangguk.. "no objection doc" ckp dlm ati jek..aku rs dia sgaja ckp mcm tu sbb nk suh aku bukak mulut.
"well doc, i dun want to talk about this, yg penting saya dh jd cikgu"
dentist tu gelak besar dgr jwpan aku... "jumpa lagi doc, bye" cpt2 aku blah..

haha....aku bukn nya nk lari dr doc tu. tp aku tak rasa yg aku nk kongsi ape yg aku rs psl soalan dia tu (not a good story to share)
slalu nya, org slalu ckp cikgu ni kerje senang, byk cuti, gaji banyak, blk awal, bla..bla..blaa
tapi doc ni opposite. berdsrkan cr dia tny soalan tu, aku rs dia bukan nk mengecilkan profesion keguruan cuma mungkin dia curious knapa aku boley terjebak dgn kerja yg sush ni.
mcm kita slalu pk psl profesion kedoktoran. blaja sush lama plk tu, kerja sush, kerje mcm kuli, tak cukup rehat, slalu on-call, gaji lebih kurg cikgu jek..tapi at the same time, kita ttp tabik kat mereka2 yg jd doktor. same goes to this dentist jugak. (aku jd pelik plak sbb situasi nya berubah..haha...) dgn kata lain, dentist ni tahu la yg nk jd cikgu ni sush, kne banyak berkorban, jaga anak2 murid seolah2 spt kita spt pengembala, kdg2 tak tau ape yg murid2 akan buat, setiap sorg ada perangai tersendiri, nk buat 1 lesson plan pon mcm nk plan rmk9 etc...

so, what your say my friend???


p/s: i hope to not be asked that question again..pleaseeeeee

5 comments:

Ain said...

critical pulak ko kali ni ek? guru? profession keguruan... aku pun memg same ngan ko gak dulu...dulu tau...tapi minat ni leh dibentuk sebenarnya...pujuk hati kita...biar la ikhlas nak ngajr ni...insyaallah kita xrase terbeban ngan bidang ni...nak buat camane..dh ditakdirkan...keep your faith ain. there must be a rainbow, at the end of the journey...insyaallah

apistakkisah said...

Hafiz maksudnya pemelihara, pengembala atau penjaga (tak de kaitan...haha). Just accept with all that given to us... we dont know what waiting us in the future... Cikgu bukan kerja yang teruk kalau kita enjoy :)hehe

bob_arie said...

kalu aku nengok buku rekod sekolah aku dulu, dr darjah 1 smpai la darjah 6 aku tulis cita2 aku nak jd guru...kalu dah minat dgn keje kita buat, bende tu akan jd senang & menyeronokn (betui ke aku ckp ni?)
Apa2 pun, teruskn usaha...kejayaan menanti anda di hujung sana (dekat dah, hujung tahun ni ja nak abis)
Lastly...Good Luck & be a good teacher...

pandangan pertama said...

yg aku tau,keje cikgu ni confirm kita akan dapat slh satu perkara yg akn bntu kita kat 'sana' nanti iaitu ilmu yang bermanfaat.so,jgn menyesal jadi cikgu!(seram gak aku bila kuarkan statement ni.harap2 lps ni aku x berubah fikira...)

Unknown said...

setiap org mempunyai cerita ceritut yg berbeza sebelum menjejak kaki ke maktab nie kan...mgkin kte sume mmg dh ditakdirkan tuk menjadi seorng pendidik..
so,sama2 lah kte memikul tanggungjawab @ amanah yg diberikan kepada kte sebaik mungkin dan selagi mampu.(tibe2 rase syahdu..xtahu sbb pe..huhuhu)