Thursday, June 3, 2010

ainjai as a teacher : tugasan di sekolah

Berikut disenaraikan beberapa tugasan & jawatan aku di sekolah (yg aku ingat jela):

1. subjek yg kena ajar:
(a) matematik tahun 4
(b) kajian tempatan tahun 4
(c) ICT tahun 4
(d) bahasa inggeris tahun 1
(e) muzik tahun 1
(f) PJK tahun 1
(g) muzik tahun 2
masa seminggu = 27 masa
ok, sbgai cikgu, mstilah buat Daily Lesson plan utk setiap mata pelajaran yg diajar. then, kne la buat ABM, worksheet, tanda buku & handout, buat headcount, memikirkan cara2 meningkatkan prestasi murid. bla..bla..bla...
2. guru kelas
sbgai guru kelas, kenalah amek kedatangan murid, hias kelas, buat buku resit pembayaran. lengkapkan register dgn mcm2 maklumat pelajar serta menjaga tepi kain mereka serta harus bertanggungjawap bila ada aktiviti yg melibatkan kelas.
3. guru bilik2 khas (studio & bilik etems aka anjung media)
kne la pastikan sume bilik sentiasa kemas dan sedia utk digunakan dan hias2 sket bg cantek. tambahan kerja ialah mengira sume stok2 yg ada, serta menyenaraikan sume aset modal dan inventori serta memasukkan maklumat2 tersebut ke dalam beberapa borang yg byk gila serta membuat sistem fail yang tersusun lg kemas.
4. guru bertugas mingguan
setiap hari kena buat laporan tentang sume perkara. antaranya: disipin murid, kehadiran, kebersihan dan lain2. juga perlu mengambil markah utk pertandingan keceriaan kelas.
5. ketua panitia kajian tempatan
oh, bila dpt jwtn ni, maka guru besar ddk di bawah aku. hahahhahahhaha..... well, aku pon xtau sgt tugas KP ni. stakat yg aku tau, kne buat belanjawan panitia, isi borang minta, buat stok, isi borang setiap kali pengeluaran stok, rancang aktiviti panitia, sediakan kertas soalan & ntah pape lagi..
apabila ada guru bersalin, maka dgn automatiknya aku kena la memangku beberapa jawatan. setakat ni yg diberi:
1. menjadi guru sistem maklumat kantin.
harus membuat laporan pada setiap akhir bulan tentang kantin. kena lengkapkan maklumat pekerja, kontrak, suntikan, kursus pengendalian makanan, markah pemantauan serta tarikh bayaran sewa kantin. softcopy dan hardcopy kne hantar ke PPd before 5 hb every month.
dan, apabila ada cikgu yg berpindah, maka aku jugak telah mendapat 2 jawatan baru iaitu:
1. guru kwapm (ntah eja mcm mn ntah). yg ni psl bantuan murid2 miskin la..
2. setiausaha hal ehwal murid.
wah..cukup 2 tahun, mungkin aku akan gila.. hua333.....

No comments: